دیمه نیوز
امروز شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
بورنیک طراحی و پشتیبانی وب سایتبورنیک طراحی و پشتیبانی وب سایتبورنیک طراحی و پشتیبانی وب سایت
  • کد خبر : 61257
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۱ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
  •   

    بنیاد فرهنگی رضوی طلیعه‌دار خدمت در عرصه تعلیم و تربیت

    بنیاد فرهنگی رضوی یکی از موسسات آموزشی و پرورشی وابسته به آستان قدس رضوی است که فعالیت خود را مبتنی بر شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و شکل‌گیری هویت یکپارچه اسلامی انقلابی قرار داده است. به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز ،بنیاد فرهنگی رضوی یکی از موسسات آموزشی و پرورشی وابسته به آستان قدس رضوی است که فعالیت خود […]


    بنیاد فرهنگی رضوی یکی از موسسات آموزشی و پرورشی وابسته به آستان قدس رضوی است که فعالیت خود را مبتنی بر شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و شکل‌گیری هویت یکپارچه اسلامی انقلابی قرار داده است.


    به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز ،بنیاد فرهنگی رضوی یکی از موسسات آموزشی و پرورشی وابسته به آستان قدس رضوی است که فعالیت خود را مبتنی بر شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و شکل‌گیری هویت یکپارچه اسلامی انقلابی قرار داده و توانسته در سه دهه فعالیت خود نقش موثری در ایجاد برترین الگوهای نظام تعلیم و تربیت در پرورش انسان‌هایی عالم، مومن و متخلق به اخلاق اسلامی داشته باشد باشد و با استفاده از به روزترین روش‌ها و تکنولوژی‌های آموزشی، فعالیت‌های خود را در تمام نقاط نیازمند ایران گسترش دهد. به بهانه موفقیت‌ها و اقدامات اثرگذار این مجموعه در ۲ سال اخیر با محمد تقی فخریان؛ مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی به گفت‌وگو نشستیم تا مروری بر سیاست‌ها و ماموریت‌های این مجموعه بر اساس منشور هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب، داشته باشیم.

    مدارس امام رضا(ع) از زمان تاسیس تا کنون چه دستاوردهایی را کسب کرده و محور فعالیت‌های خود را بر چه اساسی بنا نهاده است؟

    ٣۵ سال از تاسیس بنیاد فرهنگی رضوی می‌گذرد که طی این سال‌ها منشاء آثار و برکات فراوانی در حوزه تعلیم و تربیت به ویژه در مناطق کم برخوردار و محروم بوده است. ١٧ کد آموزشی تاسیس شده و بیش از ٧ هزار و ٣٠ دانش‌آموز در مدارس امام رضا(ع) مشغول تحصیل هستند. علاوه بر مجموعه مدارس امام رضا(ع) که از پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی به ارائه خدمات آموزشی می‌پردازند، یک دبیرستان علوم و معارف اسلامی رضوی و دو پژوهش‌سرا نیز تحت نظر بنیاد فرهنگی رضوی فعالیت دارند که اهتمام خود را بر جذب جوانان نخبه و تربیت نیروی جوان مومن و انقلابی متخصص و متعهد در مسیر اهداف خود گذاشته است. پس از انتصاب تولیت معزز آستان قدس رضوی، ما منشور ٧ گانه رهبر معظم انقلاب را به عنوان محور و سند بالادستی فعالیت‌های خود قرار دادیم و برنامه جامع ٣ ساله خود را بر اساس آن تدوین کردیم و محور فعالیت‌های خود را در جهت ارائه خدمات بهتر و بیشتر در مناطق محروم، همراه با نقش‌آفرینی تربیتی در بین دانش‌آموزان سراسر کشور قرار دادیم.

    مسلما بزرگترین سرمایه در نظام جمهوری اسلامی ایران، نیروی انسانی و تربیت آن است. در این زمینه بنیاد فرهنگی رضوی چه اهدافی را برای خود در نظر گرفته و چه گام‌هایی را تا کنون برداشته است؟

    به جرئت می‌توان گفت امروز بنیاد فرهنگی رضوی بر فراز قله دانش، الگوی کاملی از مدرسه، دانش آموز و علم را در تراز نظام جمهوری اسلامی و جامعه ارائه کرده است. به بالندگی و بلوغ خود نزدیک شده و با تربیت هزاران نیروی متعهد و متخصص، الگویی موفق از آموزش و پرورش اسلامی را به نمایش گذاشته و در راستای نیل به اهداف مذکور گام‌های موثری برداشته است. چشم‌انداز مجموعه بنیاد فرهنگی رضوی، توسعه عدالت آموزشی و ارائه الگویی موفق از آموزش و پرورش اسلامی است و در این راستا گام‌های موثری برداشته است. یکی از برنامه‌های مجموعه برای آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ، مفهوم و آداب زیارت و بهره‌گیری از معارف و سیره حضرت رضا(ع) تشرف به حرم مطهر رضوی است که در طول سال تحصیلی این موضوع به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان نظام تعلیم و تربیت در مدارس امام رضا(ع) اجرا شده است. برگزاری دهمین دوره جشنواره بین‌المللی «خورشید ولایت» از دیگر مصادیق بارز اهتمام بنیاد فرهنگی رضوی به موضوع تربیت است.

    از آنجایی که معلمان نقش موثری در انتقال ارزش‌های فرهنگی و اصول اخلاقی جامعه به کودکان و جوانان دارند، با توجه به اهمیت این موضوع چه ملاک‌هایی برای جذب معلمان در مدارس امام رضا(ع) در نظر گرفته می‌شود؟

    ما ابتدا فهرست کاملی از نیروهای انسانی موفق مدارس استان در حوزه‌های علمی، اخلاقی و تعهدی را تهیه می‌کنیم و پس از رایزنی با کارشناسان، نیروهای واجد شرایط،گزینش می‌شوند. در حال حاضر بیش از ۸۰۰ معلم توانمند در مدارس امام رضا(ع) مشغول به فعالیت هستند که اکثر این نیروها در حوزه‌های علمی، مهارت‌های تدریس، مهارت‌های استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های جدید آموزشی و تعهدات اخلاقی به ویژه قرآن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. کیفیت بالای کلاس‌های درسی و تلاش و پشتکار معلمان و مدیران مدارس موجب شده تا هر ساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان این مدارس در جمع نخبگان علمی کشور باشند و دستیابی به این موفقیت عظیم، بیش از هر چیز مدیون حضور معلمان دلسوز در این مدارس است.

    در دهه کرامت رضوی شاهد اتفاق خوبی در حوزه خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران بودیم و نوجوانان مشتاق به خدمت در حرم مطهر امام رضا علیه السلام توانستند خادم حضرت رضا(ع) شوند. در رابطه با این طرح کمی توضیح می‌دهید.

    در بند دوم منشور ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی به تولیت معزز آستان قدس رضوی، خدمت به زائران بارگاه منور رضوی از جمله رئوسی است که به آن تاکید فراوان داشتند. بر همین اساس، ما نیز این امر را از رئوس برنامه‌های خود قرار دادیم که بهترین و تاثیرگذارترین اتفاقاتی که در این زمینه شکل گرفت طرح «خادم‌یاران نوجوان رضوی» بود که در دهه کرامت سال ۹۶ با حضور بیش از ۲ هزار دانش‌آموز نوجوان کلید خورد و خدمت‌های مختلفی در حرم مطهر رضوی انجام گرفت. در حال حاضر نیز این طرح در حال پیگیری است و توفیق خدمتگزاری برای ۵۰۰۰ دانش‌آموز فراهم شده است.

    چه طرح‌های دیگری تا کنون با محوریت دانش‌آموزان انجام گرفته است؟

    با هدف بسترسازی و فراهم آوردن امکان زیارتی حریم قدسی حضرت رضا علیه السلام ویژه دانش‌آموزان نخبه مناطق محروم و زیارت اولی سراسری کشور، طرح اردوهای فرهنگی تربیتی «زائران مهر» از فروردین ماه سال ۹۶ آغاز به کار کرد. در این اردوها نیز بیش از ۵ هزار دانش‌آموز از ۲۴ استان کشور به مشهد مشرف شدند. برپایی ایستگاه «میقات‌الرضا(ع)» در چناران در دهه پایانی ماه صفر از دیگر مصادیق خدمت به زائران حضرت رضا(ع) است که با محوریت دانش‌آموزان هر سال برگزاری می‌شود. این ایستگاه که بزرگترین ایستگاه صلواتی دانش‌آموزان است به مدت ۵ روز از زائران پیاده‌ای که در ایام شهادت امام رضا علیه السلام از محور شمالی به مشهد مقدس مشرف می‌شوند، به صورت شبانه‌روزی و داوطلبانه استقبال می‌کند.

    آیا طرحی بوده که با مشارکت دانش‌آموزان و معلمان انجام گرفته باشد؟

    بله، طرح «نشاط و تعالی». در واقع این طرح از جمله طرح‌هایی است که با هدف توانمندسازی و افزایش مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های تربیتی -مذهبی بنیاد فرهنگی رضوی و فعال‌سازی خادم‌یاران مدرس مربی و مدیر تشکیل شده تا خدمات آموزشی و تربیتی مختلفی به صورت رایگان به دانش‌آموزان محروم حاشیه شهر ارائه شود.

    آیا طرح و برنامه‌ای در زمینه‌های فرهنگی، سلامت و بهداشت، آموزش و غیره نیز برای مناطق محروم داشته‌‌اید؟

    بله بسیار. اجرای رایگان طرح «پایش ساختار قامتی» مدارس مناطق محروم امام رضا(ع) یکی از این طرح‌هاست که به منظور افزایش سطح سلامت و شناسایی آسیب‌های جسمانی دانش‌آموزان برای۱۵۰۰ دانش‌آموز اجرا شد. طرح «نذر چادر» با هدف ترویج فرهنگ نذر و وقف در بین دانش‌آموزان، برگزاری «همایش گفتمان رضوی» ویژه اولیاء دانش‌آموزان در مناطق محروم به منظور ارتقای سطح آگاهی و جایگاه خانواده در رشد و تربیت فرزندان و جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مدارس امام رضا(ع) برای زلزله‌زدگان غرب کشور را می‌توان از جمله این اقدامات ارزشمند ذکر کرد.

    مشارکت دانش‌آموزان در خدمت‌رسانی به مناطق زلزله‌زده چگونه بود؟

    خوشبختانه دانش‌آموزان و اولیا مشارکت حداکثری داشتند و از همان روزهای نخست به منظور ابراز همدردی و کمک به زلزله‌زدگان در مدارس امام رضا(ع) ستاد جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی تشکیل شد که با جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی، بیش از یک دستگاه کامیون حاوی اقلامی شامل پتو، چادر، پوشاک و مواد خوراکی و شوینده، چادر، آب و غیره به مناطق غرب کشور ارسال شد و با کمک‌های نقدی نیز امکان خرید کانکس برای زلزله‌زدگان فراهم گردید.

    طبق بند چهار منشور هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از ظرفیت فرهنگی آستان قدس رضوی برای ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل بیت(ع)، بنیاد فرهنگی رضوی در این زمینه چه اقداماتی انجام داده و موفق به کسب چه افتخاراتی شده است؟

    اعتقاد ما بر این است که جلسات انس با قرآن و عترت با توجه به جایگاه رفیع قرآن، عترت و نماز به منظور تعمیق و توسعه فرهنگ غنی قرآن، می‌تواند زمینه‌ساز شکوفایی استعدادهای قرآنی شده و در جهت مهجوریت‌زدایی از ساحت مقدس قرآن و فراهم کردن شرایط برای انس بیشتر دانش‌آموزان با قرآن عترت و نماز، اقدامات ماندگاری در دانش‌آموزان ایجاد کند. بنیاد فرهنگی رضوی یکی از اولویت‌های اصلی خود را ترویج آموزه‌های والای کلام الهی قرار داده و با تشکیل جلسات انس با قرآن به دنبال آن است تا از این فرصت برای ارائه مفاهیم و آموزه‌های غنی کلام وحی و سیره اهل بیت علیه السلام استفاده کند؛ بنابراین با برگزاری ۱۱۸۶ جلسه محفل قرآنی، کسب ۲۲۰ رتبه قرآنی در سطح کشور و استان خراسان و همچنین کسب ۱۰۰ به رتبه استانی و ۱۲۰ رتبه کشوری در حوزه قرآن، تا کنون گام‌های ارزشمندی در جهت شناسایی، پرورش و تربیت استعدادهای قرآنی برداشته است.

    آیا طرح و برنامه‌های فرهنگی و تربیتی دیگری در راستای این بند انجام داده‌اید؟

    بله. اعتکاف دانش‌آموزی، اجتماع بزرگ فاطمیون، تجلیل از پرچم‌داران حجاب فاطمی، مسابقات معارفی، فرهنگی، هنری و ورزشی، تجلیل از نخبگان و برترین‌های مسابقات مختلف در «ستارگان سپهر هشتم»، اردوهای رضویان، راهیان نور، اردوی زیارتی عتبات عالیات، تشکل‌های دانش‌آموزی، صدور بیانیه‌های مختلف هم‌زمان با رخدادها و حوادث روز، پویش خرید نوشت‌افزار ایرانی –اسلامی، برگزاری مسابقه کتابخوانی انسان ۲۵۰ ساله، همایش «آن روزهای خدایی» و… از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی این مجموعه در راستای منویات رهبر معظم انقلاب است.

    چه برنامه‌هایی برای جذب دانش‌آموزان در فعالیت‌های تربیتی و مذهبی انجام گرفته است؟

    این نهاد فرهنگی به منظور توانمندسازی و افزایش مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های تربیتی مذهبی و تقویت و ساماندهی گروه‌های دانش‌آموزی مربی محور، هیئت‌های مختلفی را راه‌اندازی کرده که برخی از آنان از جمله «هیئت محبان»، «رایه الرضا(ع)» و «محبان اهل بیت(ع)» سابقه‌ای طولانی دارند. این هیئت‌ها برنامه‌های مختلفی را در ایام سال اجرا می‌کنند. بعضی با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و اجرای مراسم و برنامه‌های فرهنگی به دنبال جریان‌سازی فرهنگی هستند و برخی دیگر نیز با توزیع اقلام و بسته‌های مختلف در بین دانش‌آموزان محروم، دغدغه رفع نیاز مستضعفان را دارند.

    امکانات و تجهیزات مدارس امام رضا(ع) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    تجهیزات، امکانات و لوازم آموزشی و فضاهای آموزشی نظیر کتابخانه، کارگاه و آزمایشگاه در مدارس امام رضا(ع) در سطح بالا و پیشرفته‌ای قرار دارد. امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، هوشمند سازی مدارس، برگزاری دوره های آموزش مهارت‌های ایران ICDL بر اساس استانداردهای این بنیاد ویژه همکاران و استفاده بهینه از تجهیزات آموزشی و تکنولوژی‌های نوین فناوری اطلاعات از جمله این امکانات است. بر اساس استاندارهای آموزشی فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز هر دانش‌آموز در مدارس ۸ متر مربع است که در مدارس امام رضا(ع) این فضا مطابق با استانداردها است.  این در حالی است که این فضا در اکثر مدارس کشور ۵ متر مربع است و ۳ متر مربع با استانداردها فاصله دارد.

    چه اقداماتی در جهت توسعه عدالت آموزشی بر اساس استفاده بهینه از موقوفات تا کنون صورت گرفته است؟

    با توجه به بند ۶ منشور ابلاغی مبنی بر حفاظت و نگهداری از موقوفات آستان قدس رضوی باید گفت بنیاد فرهنگی رضوی به عنوان یکی از بزرگترین موقوفه‌های فرهنگی- آموزشی در کشور و با سه دهه فعالیت خود اقدامات ارزشمندی در این زمینه انجام داده است. به همین منظور، تفاهم‌نامه‌های متعددی با معاونت‌های مختلف آستان قدس رضوی منعقد شده است. با دستور تولیت آستان قدس رضوی و با نگاه دقیق و عمیق ایشان نسبت به این امر، تا کنون کار مطالعاتی۵ مجموعه در شهرهای مختلف انجام گرفته که قرار است با نام امام رضا(ع) ایجاد شود. کلنگ احداث ساخت مدارس امام رضا(ع) در سال ۹۶، اختصاص زمین برای احداث مجتمع آموزشی در انابد کاشمر، منطقه سیدی و حاشیه شهر شهرستان بیرجند از جمله این طرح‌ها است.

    به منظور نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی و ترویج و تشویق دانش‌آموزان در جهت افزایش تولیدات داخلی چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

    در راستای تحقق شعار سال و به منظور آماده‌سازی دانش‌آموزان جهت ورود به عرصه کار و تولید و کسب مهارت‌های اولیه برای توانمند شدن در جهت کارآفرینی دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع)، فعالیت‌های مختلفی انجام گرفته است. از جمله این اقدامات تشکیل بازارچه‌های دانش‌آموزی شامل بازارهای خرید و فروش دست‌سازه‌ها است که کارهای تولیدی دانش‌آموزان در معرض دید همکلاسی‌ها و اولیای آنان قرار داده شده تا ضمن تشویق برای تلاش بیشتر و افزایش تولید داخلی، الگوی سایر دانش‌آموزان جهت ورود به این عرصه باشد.

    منبع :شبکه اطلاع رسانی راه دانا


    لینک کوتاه :



    برچسب ها :

  • Alexa Traffic Rank