دیمه نیوز
امروز دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷
بورنیک طراحی و پشتیبانی وب سایتبورنیک طراحی و پشتیبانی وب سایتبورنیک طراحی و پشتیبانی وب سایت
  • کد خبر : 67599
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۱ تیر, ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
  •   

    شبکه بهداشت چیزی که ۳۰ سال است وجود ندارد را چگونه به یغما داده است؟!/ رفع ابهامات از شایعه انتقال مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ فیروزکوه

    سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه گفت: کسی که دنبال “پشت پرده انتقال سرویس پاسخگویی اورژانس ۱۱۵” می گردد فقط کافی است همین پرده ی خیالی که خودش جعل کرده است را از ذهن خود پاک کند تا برای کشف رازهای پشت پرده به زحمت نیافتد؛ به عبارت روشن تر “سرویس پاسخگویی اورژانس ۱۱۵” در […]


    سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه گفت: کسی که دنبال “پشت پرده انتقال سرویس پاسخگویی اورژانس ۱۱۵” می گردد فقط کافی است همین پرده ی خیالی که خودش جعل کرده است را از ذهن خود پاک کند تا برای کشف رازهای پشت پرده به زحمت نیافتد؛ به عبارت روشن تر “سرویس پاسخگویی اورژانس ۱۱۵” در فیروزکوه وجود نداشته است.


    به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز،  پیرو شایعات ایجاد شده مبنی بر انتقال مرکز پیام اورژنس ۱۱۵ فیروزکوه به دماوند از سوی یکی از کانال های تلگرامی این شهرستان و درج مطالب غیرکارشناسی،دکتر مجتبی بنداد کرمانی، سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه، در گفت و گو با رسانه های شهرستان با عنوان راه اندازی مرکز پیام در شهرستان از نظر کارشناسی اشتباه و با واقعیت منابع مالی ناسازگار است، توضیحاتی در خصوص این اقدام ارائه کرد؛ ولیکن با جو رسانه ای ایجاد شده این مسئله خاتمه نیافت و در نتیجه شب گذشته وی با حضور در یکی از گروه های تلگرامی به سوالات خبرنگاران و منتقدین در این باب پاسخ داد.

    وضعیت اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ فیروزکوه در گذشته

    در ابتدا دکتر مجتبی بنداد کرمانی در خصوص وضعیت اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ فیروزکوه در گذشته، گفت: شهرستان فیروزکوه مجموعا دارای ۵ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ است که چهار پایگاه امداد جاده ای(گدوک، سرانزا، امین آباد و جنب بیمارستان امام خمینی) و یک پایگاه شهری داخل شهر است؛ مددجو یا همان فردی که نیاز به خدمت اورژانس را احساس می کنند با شماره تلفن ۱۱۵ تماس می گیرد؛ اداره مخابرات این شماره را روی شماره تلفن ثابت یکی از این ۵ پایگاه اورژانس (پایگاه داخل شهر) سوییچ نموده که ارتباط تکنسین کشیک با مددجو برقرار شود و بسته به آدرس محل حادثه آمبولانس مربوطه از پایگاه نزدیکتر به محل اعزام می شود.

    وی در ادامه افزود: تا اینجا ظاهرا همه چیز خوب پیش می رود؛ مشکل زمانی مشخص می شود که پایگاهی که شماره ۱۱۵ به آن سوییچ شده (پایگاه داخل شهر) خود مجبور به ارائه خدمت در محل حادثه یا به بالین بیمار اعزام شود؛ در این حالت شماره تلفن پایگاه را به گوشی موبایل شخصی خود دایورت می کند تا در صورت تماس مددجو بتواند پاسخگو باشد؛ اکنون تکنسینی که در ماموریت خود مشغول جابجا کردن بیمار یا امدادرسانی در سوانح و حوادث است، همزمان باید به تماس مددجوی احتمالی در حادثه ای جدید نیز مشاوره داده و نسبت به اعزام آمبولانس دیگر از نزدیک ترین پایگاه اقدام نماید و مشکل زمانی جدی تر می شود که در بحران ها که نیازمند دقت، سرعت، حوصله و فرماندهی عملیات اعزام است این تکنسین اقدامات صحیح را بتواند صورت دهد؛ و قطعا می توانید در مورد کیفیت خدمات در این مواقع برآوردی داشته باشید؛ بنابراین حتما تایید می فرمایید چیزی به نام مرکز پیام یا سرویس پاسخگویی اورژانس ۱۱۵ یا سامانه پاسخگویی و… در این شهرستان نبوده است؛ تنها یک شماره تلفن بود که به یک پایگاه عملیاتی (نه مرکز پاسخگویی) متصل بود آن هم با شرایط توصیف شده.

    سرپرست شبکه بهداشت فیروزکوه تصریح کرد: اگرچه همت و وجدان پرسنل فداکار اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ شهرستان فیروزکوه در این سالها نگذاشت این محرومیت موجب تشویش خاطر مردم شود که جا دارد از زحمات این عزیزان قدردانی کرد ولی بالاخره این نقیصه همیشه وجود داشته و بخصوص در بحران ها و حوادثی که با تعدد حادثه یا تعدد مصدومین مواجه باشیم کار امداد رسانی و فرماندهی عملیات امداد بسیار دشوار خواهد بود والبته نباید منتظر باشیم تا اتفاق بیافتد بعد فکر چاره باشیم؛ لذا پیشنهاد اتصال شهرستان به مرکز پیام امری ضروری بود که اگرچه با تاخیر، بالاخره عملی شد.

    چرا فیروزکوه به مرکز پیام دماوند متصل شد؟

    وی در خصوص هزینه هایی این اقدام تاکید کرد: این مسئله برای ما هزینه ای نداشت ولی قدری شهریتان دماوند به زحمت و هزینه افتاده است؛ چرا که فقط اتصال به مرکز پیام بوده ولی کارهای اداری اعم از کار کارشناسی، رضایت شهرستان، رضایت دانشگاه، بخصوص رضایت شبکه بهداشت دماوند، هماهنگی با مخابرات دو شهرستان و انرژی زیادی صرف شده است.

    بنداد کرمانی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا این مرکز پیام زیرمجموعه استان تهران قرار نگرفته است، اذعان داشت: اورژانس تهران بصورت یک سازمان مستقل اداره می شود و زیر نظر دانشگاه متبوع ما یعنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیست و اورژانس فیروزکوه فعلا هیچ نسبت سازمانی با اورژانس تهران ندارد (البته این امکان وجود دارد که در آینده ی نزدیک اورژانس تهران تمام حوزه استان را تحت پوشش بگیرد و پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ شهرستانهای استان را از دانشگاه علوم پزشکی تحویل بگیرد)؛ هم چنین شهرستان دماوند هر قدر به لحاظ درمانی ضعیف باشد فعلا دارای مرکز پیام است که ۳ سال قدمت دارد؛ بیش از ۸۰ درصد پایگاه های اورژانس ۱۱۵ دو شهرستان منحصرا جهت خدمات جاده ای راه اندازی شده اند و یک محور مواصلاتی مشترک که از این دو شهرستان می گذرد برای ما چاره ای جز این باقی نمی گذارد که بهترین راه، اتصال پایگاه های اورژانس فیروزکوه به مرکز پیام دماوند باشد.

    شبکه بهداشت چیزی که ۳۰ سال است وجود ندارد را چگونه به یغما داده است؟!

    وی در ادامه با اشاره به این مسئله که با پیگیری های دو ساله مسئولین در نهایت در تاریخ ۲ تیر ۹۷ پس از ۳۰ سال تعللِ موجه یا غیر موجه شهرستان فیروزکوه به سیستم مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ متصل شد، تصریح کرد: اگرچه اعلام عمومی این اتفاق مبارک، به خاطر اتفاق پیش بینی نشده (بیماری حادث شده برای اینجانب) به تعویق افتاده بود ولی به خاطر تحریف واقعیت توسط افراد ناآگاه در همان ساعات اولیه، از بستر بیماری توضیحات مفصل را در ۱۰ بند جهت تنویر افکار عمومی ارائه نمودم که پاسخی به همه انتقادها و شائبه های واقعی و غیر واقعیبود؛ دوباره یکی تکرار کرد که “چه نشسته اید که شهرستان به یغما رفت سرویس پاسخگویی اورژانس ۱۱۵ فیروزکوه به دماوند منتقل شد”؛ باز هم روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان به احترام افکار عمومی تکمله ای نوشت که شبکه بهداشت چیزی که ۳۰ سال است وجود ندارد را چگونه به یغما داده است؟!

    عبارت خودساخته “سرویس پاسخگویی اورژانس ۱۱۵” از بی سوادی نگارنده است

    سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه افزود: واضح بود که میبایست توضیح می دادیم که عبارت خودساخته “سرویس پاسخگویی اورژانس ۱۱۵” از بی سوادی نگارنده است؛ این شهرستان هم فرماندار دارد و هم مدیر شبکه دارد و هم مسئول اورژانس ۱۱۵ دارد و هم اعضای شورای شهر دارد؛ اگر مصاحبه ای از یکی از مسئولین، مطلعین و یا اهالی فن صورت می گرفت لازم نبود که کسی سراغ “منابع (مثلا) آگاه” برود تا نگرانی و اضطرابی بی مورد برای مردم ایجاد شود؛ اساساً در هیچ مرجع و رفرنسی در کشور چیزی به نام “سرویس پاسخگویی اورژانس ۱۱۵ ” وجود خارجی ندارد و این جعل برای اولین بار اخیراً توسط فردی فقط در فیروزکوه انجام شد در حالیکه که در فرهنگستان زبان فارسی بی سابقه بود؛ ظاهراً این واژه منتشر شد که در گام بعدی ثابت کند متاعی گرانبها به نام “سرویس…..” از شهرستان انتقال یافته است؛ لذا ناشیانه با واژه سازی غیرفنی موقتاً آبی گل آلود شد تا شاید از آن صیدی حاصل گردد.

    وی در ادامه اذعان داشت: آنچه در تمام نقاط کشور و بلکه دنیا برای ارتباط اولیه حادثه دیدگان و مددجویان در نظر می گیرند، همانی است که مثلا در شهر تهران پس از تماس مددجو با شماره ۱۱۵ پاسخگو است و بعد از دریافت اطلاعات مددجو، ضمن ارائه مشاوره، همزمان درصورت نیاز یک دستگاه آمبولانس را به محل حادثه اعزام می نمایند؛ به این خدمت و این واحد خدمت رسان “مرکز پیام” می گویند؛ کسی که دنبال “پشت پرده انتقال سرویس پاسخگویی اورژانس ۱۱۵” می گردد فقط کافی است همین پرده ی خیالی که خودش جعل کرده است را از ذهن خود پاک کند تا برای کشف رازهای پشت پرده به زحمت نیافتد؛ به عبارت روشن تر “سرویس پاسخگویی اورژانس ۱۱۵” در فیروزکوه وجود نداشته است؛ از انتقال چه چیزی حرف می زنند؟! از وارونه سازی واقعیت چیزی اگر حاصل شود خدای ناکرده روسیاهی برای جاعل آن است؛ واقعیت این است که یک خدمت جدید به شهرستان اضافه شده است و آن هم اتصال پایگاه های اورژانس ۱۱۵ شهرستان به مرکز پیام که تاکنون شهرستان از این خدمت محروم بوده است.

    آیا تامین حقوق ماهیانه یک نفر سخت تر از پرداخت ۷۲۰ ساعت اضافه کاری به کلیه پرسنل اورژانس است

    سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان در پاسخ به این سوال که آیا تامین حقوق ماهیانه یک نفر سخت تر از پرداخت ۷۲۰ ساعت اضافه کاری به کلیه پرسنل اورژانس است، خاطر نشان کرد: یک ایراد غیر واقعی و با اشتباه محاسباتی هم مطرح شد؛ اینکه پرسنل اورژانس فیروزکوه به دماوند منتقل شده و زحمت ایاب و ذهاب را به همکاران تحمیل نموده ایم؛ باید عرض کنم که بدون پرداختن به تحریف واژگان تخصصی مربوط به اورژانس و تعریف ناقصی از شرح وظایف مرکز پیام و جعلیات دیگر که صورت گرفته است، به بخشی از متن منتشر شده توسط یکی از اهالی رسانه توجه کنید؛ «آیا پشت پرده انتقال مرکز پاسخگویی اورژانس شهرستان عدم توانایی پرداخت حقوق یک نفر بوده است»؛ حالا سوال اینجاست به نظر شما  فراهم نمودن حقوق ماهانه یک نفر برای استقرار دائم در مرکز اورژانس شهرستان  سخت تر بوده یا  پرداخت ۷۲۰ ساعت اضافه کاری به چندین پرسنل اورژانس شهرستان که رقمی در حدود چند برابر مورد اول است؟

    وی تاکید کرد: قیافه حق بجانبِ نگارنده و ورود یک غیر متخصص به مطالب تخصصی هم فعلا پیشکش؛ توجه کنید معادله ساده ریاضی طرح شده است، یعنی طرّاحِ این معادله تصور کرده چنانچه یک نفر در همین شهرستان فیروزکوه بصورت دائم مستقر شود کمتر از ۷۲۰ ساعت اضافه کار مطالبه خواهد کرد!! حال آیا انسانی وجود دارد که یک ماه بصورت متوالی و شبانه روزی در یک دفتر کار بصورت ۲۴ ساعته خدمت ارایه کند؟! و به فرض محال اگر پیدا شد، مجموع ساعت متوالی در یک ماه کار او چند ساعت می شود؟!! محاسبه راحتی است: ۲۴ساعت شبانه روز ×۳۰ روزکارکرد یک ماه=۷۲۰ ساعت؟!! حتما متوجه شده اید، نگارنده مذکور توجه ندارند که یک نفر نمی تواند تمام ساعات شبانه روز در روزهای متوالی را در دفتر کار خود پاسخگوی تلفن مردم باشد! و این را هم توجه ندارند اگر هم اینگونه انسانی پیدا شود، در طول ماه معادل همان ۷۲۰ ساعت حقوق مطالبه می کند که الان هم قرار است به پرسنل اعزامی به مرکز پیام دماوند پرداخت شود!

    مجتبی بنداد کرمانی بیان داشت: این مطلب را هم اضافه کنید که هیچ مرکز پاسخگویی تلفنی قادر نیست در هر لحظه بصورت تک نفره اداره شود بخاطر خستگی، رفع نیازهای شخصیِ اجتناب ناپذیر پرسنل، حساسیت های امر امدادرسانی‌، پیش بینی مواقع بحران و…؛ بنابراین استقرار پرسنل در هر مرکز پاسخگویی مانند مرکز پیام، کمتر از ۲ نفر شدنی نیست یعنی ۱۴۴۰ ساعت پرداخت حقوق و به عبارتی جذب حداقل ۶ نفر پرسنل اضافه به مجموعه فعل! حال اگر دو نکته دیگر اضافه کنیم متوجه خواهید شد که مطالب طرح شده چقدر با واقعیت فاصله دارد؛ اول اینکه روزانه یک نفر از پرسنل موقتا (تاکید می شود موقتا) به مرکز پیام دماوند منتقل شده اند (یک نفر در هر شیفت ۲۴ ساعته) تا بخاطر ناآشنایی همکاران دماوند به موقعیت جغرافیایی شهرستان فیروزکوه، استقرار برنامه را با مشکل مواجه نکند و به زودی ایاب و ذهاب همکاران فیروزکوه به دماوند حذف می شود؛ ثانیاً اساساً در حال حاضر همین پایگاه های موجود شهرستان با کمبود شدید نیرو اداره می شود و توان اضافه کردن ۶ نفر پرسنل وجود ندارد و قویترین استدلال مطابق اینکه قبلا هم با ذکر مصداق عرض کردم مرکز پیامی مانند مرکز ساری، ۷ یا ۸ شهرستان را پوشش می دهد و در آن توضیحات شرح دادم که اصولاً مرکز پیام چند شهرستان در یک نقطه از استان متمرکز می شود، ایضاً مرکز پیام سمنان و تهران و غیره.

    چرا اکنون مرکز پیام در فیروزکوه راه اندازی نمی شود؟

    وی در پایان با اشاره به اقدام برای تاسیس مرکز پیام اورزانس ۱۱۵ در فیروزکوه تاکید کرد: برای اقدام به این کار دیر شده است؛ همان موقعی که شهرستان دماوند و فیروزکوه هر دو همزمان مشترکاً به درد نداشتن “مرکز پیام” دچار بودند، (قبل از سال ۹۴) همان موقع فرصت مناسبی بود که یک نفر در شهرستان فیروزکوه به فکر چاره می افتاد، آن یک نفر هم می شد از اعضای شورای شهر یا از مسئولین وقت شبکه بهداشت شهرستان باشد؛ البته ۳۰ سال هم برای این کار فرصت بود که متاسفانه از دست رفت؛ بین سال ۹۳ تا ۹۴ بنده توفیق داشتم معاون درمان شبکه دماوند بودم، پیشنهاد دادم و پیگیری شد و با زحمات و پیشاهنگی مدیر وقت شبکه دماوند و مسئولین دانشگاه و شهرستان، این اتفاق در دماوند افتاد و مرکز پیام دماوند جهت ۸ پایگاه اورژانس شهرستان دماوند راه اندازی شد؛ حالا که انتظار نمی رود کسی پیدا شود مرکز پیام دماوند را تعطیل کند و به فیروزکوه منتقل کند؟! حداقل کاری که میشد در این مقطع زمانی انجام داد اتصال ۵ پایگاه اورژانس ۱۱۵ فیروزکوه به مرکز پیام است، حالا یا دماوند یا شهرستان دیگر؛ چون اطراف ما به جز دماوند که از سه سال پیش به مرکز پیام متصل شده، شهرستان های دیگر از ده ها سال پیش این اقدام را انجام داده اند، به عبارتی فعلا اولویت اول، محرومیت زدایی از شهرستان فیروزکوه است؛ نه اینکه خدای ناکرده با عَلَم پیشرفت شهرستان، اندک امکاناتی را هم که می شود به شهرستان اضافه کرد، مانع شویم؛ بهتر نیست منتقدین این امر ۵ سال زودتر به فکر مطالبه گری در این باب می افتادند؟

    انتهای پیام/

     


    لینک کوتاه :



    برچسب ها :

  • Alexa Traffic Rank