10 شوال 1441 Monday, 1 June , 2020
1

جنگ روایت ها در کرونا/ چطور به چالش رقص رسیدیم

  • کد خبر : 92418
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
جنگ روایت ها در کرونا/ چطور به چالش رقص رسیدیم

جنگ روانی با جنگ روایت ها متفاوت است. مبنای اصلی جنگ روانی شایعه است. اما جنگ روایت، جنگ شناختی است.


جنگ روانی با جنگ روایت ها متفاوت است. مبنای اصلی جنگ روانی شایعه است. اما جنگ روایت، جنگ شناختی است.


به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، محسن مهدیان، روزنامه‌نگار اصول‌گرا، در یادداشتی نوشت:

یک نکته؛ جنگ روانی با جنگ روایت ها متفاوت است. مبنای اصلی جنگ روانی شایعه است. اما جنگ روایت، جنگ شناختی است. خوانش شما از واقع است. پسا حقیقت اینجاست. مبارزه با این جنگ بسیار سخت تر است و مهم ترین نکته این است که سربازان مبارزه در این جنگ همه مردم اند.
اما یک روش رایج در جنگ روایت ها، استدلال استقرایی است. در این روش یک جزء را به کل تعمیم می دهند. یک خبر مبنای تفسیر کل صحنه می شود.
اما جنگ روایت ها در کورنا چطور شکل گرفت و چرا به چالش رقص رسید؟

یکم. بی اعتنایی.
اول گفتند حکومت بی اعتناست. مستندشان هم حرم و نماز جمعه و نام یک شرکت هواپیمایی یا فیلمی از یک ماشین اورژانس مقابل بیمارستان فرمانیه بود.
اما گزارش کامل از بسیج ملی و حکومتی باعث شد این گزاره نگیرد.

دوم. پنهان کاریی.
بعد گفتند حکومت پنهان کارست. ولی انتشار آمار روزانه مبتلایان و مرگ و میر و بعد هم منتشر شدن اولین آمار قبل از انتخابات با علم به اینکه روی مشارکت هم تاثیر گذارست، این گزاره را باطل کرد.

سوم. بی تدبیری
مرحله سوم گفتند بی تدبیرست. چنان وانمود کردند که ایران با بی تدبیری باعث شده است کرونا به امارات و کانادا و افغانستان و لبنان و آلمان منتقل شود. طبیعتا این تصویر همه نمی توانست ماندگار باشد. چون نحوه اطلاع رسانی دقیق از میزان بهبود یافته ها و تصمیمات کلان درمانی باعث می شد مردم بی تدبیری را باور نکنند.

چهارم. ناتوانی
در نهایت گفتند تدبیر دارند اما توان ندارند. اینجا بود که پمپئو و ترامپ به کمک ابرروایت آنها آمدند و البته پاسخ سرد داخلی و بی اعتنائی به پیشنهاد آنها در کنار توان ایران در تولید کیت های تشخیص و تولید ماسک های نانوئی و غیره این روایت را هم باطل کرد.

پنجم و گام آخر خود مردمند.
از حکومت ناامید شدند و سراغ خود مردم آمدند. با ۳ روش.

روش اول تخریب سرمایه های معنوی و اعتقادی مردم. به تمسخر گرفتن دعا و مناجات آن هم با تمسک به فیلم یک شیعه انگلیسی که ضریح را لیس میزد.

روش دوم نشان دادن بی اعتمادی اجتماعی بود. اینکه مردم به فکر هم نیستند. در همین رابطه اخباری از محتکرین مستندشان شد. طبیعی بود که با موج خبرهای خوب از همدلی های اجتماعی عملا عقب نشستند.

روش سوم تقابل مردم با مردم بود. #چالش_رقص را باید اینجا ببینید؛ با دو اثر:

اول اینکه دو جریان را مقابل هم قرار دهند. جریان دعا و نیایش با جریان رقص و شادی.

دوم اینکه از خط مقدم بودن سفید پوش ها در جمهوری اسلامی بسیار عصبانی شدند و با این چالش و شکل دادن دوقطبی، تلاش می کنند بین فرهنگ متنوع جامعه پزشکی با ارزش هائی مثل فداکاری که آنها را به انقلاب نزدیک می کرد فاصله بیاندازند.

جنگ شناختی امروز خود مردم را هدف گرفته است؛ هوشیار باشید از شکل گیری دوقطبی ها.

 

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://dimehnews.ir/?p=92418

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.