17 ربيع ثاني 1442 Wednesday, 2 December , 2020
0
کارشناس تغذیه:

روزه اولی ها به علت گذراندن دوران رشد به توجهات بیشتری نیاز دارند

  • کد خبر : 93722
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
روزه اولی ها به علت گذراندن دوران رشد به توجهات بیشتری نیاز دارند
کارشناس تغذیه گفت: رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمامی گروه های غذایی در روزه اولی ها بسیار مهم و ضروری است؛ این عزیزان باید دریافت کافی گروه شیر و لبنیات را داشته باشند.

حمیده هنرور، کارشناس تغذیه ، در گفت و گو با پایگاه خبری دیمه نیوز، با اشاره به نوجوانانی که سال نخست روزه داری را تجربه می کنند، گفت: این عزیزان به علت گذراندن دوران رشد به توجهات بیشتری نیاز دارند؛ رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمامی گروه های غذایی بسیار مهم و ضروری است؛ روزه اولی ها باید دریافت کافی گروه شیر و لبنیات را داشته باشند.

کارشناس تغذیه در توصیه به روزه اولی ها خاطر نشان کرد: اصولاً نوجوانان علاقه خاصی به خوردن انواع هله هوله ها و مواد غذایی کم ارزش دارند که فقط پیر کننده معده هستند که بخصوص در ایام روزه داری نباید مصرف شوند؛ از منابع غذایی آهن و روی، ویتامین A و ویتامین B12 از جمله انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغزها که در رشد و خونسازی نقش دارند، در ایام روزه داری به مقدار کافی مصرف نمایند.

هنرور همچنین برای جلوگیری از احساس تشنگی در طول روز بیان داشت: نوجوانان سعی کنند در فاصله بین افطار تا سحر آب و مایعات کافی بنوشند؛ مصرف سبزیجات در وعده سحری کمک کننده است، هم چنین فعالیت های بدنی و ورزش خود را در معرض نور خورشید انجام ندهند؛ وعده های غذایی خود را اینگونه جابجا کنید که افطار را به جای صبحانه، شام جای شام (به فاصله یک ساعت بعد افطار) و سحری به جای ناهار باید مصرف گردد البته باید به مقدار کمی کمتر از حالت معمول باشد.

وی در ادامه افزود: به هیچ وجه وعده غذایی مخصوصاً وعده سحری را حذف نکنید؛ سعی شود در فاصله افطار تا سحر، مواد غذایی پرفیبر مانند انواع میوه جات و سبزیجات را بیشتر مصرف کنید تا در طول روز کمتر احساس تشنگی کنید؛ تا حد امکان سعی شود روزه خود را با خرما و آب گرم باز کنید و از نوشیدن آب سرد در هنگام افطار جلوگیری کنید چرا که باعث آسیب جدی به دستگاه گوارش خواهد شد.

حمیده هنرور با تاکید بر پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و خیلی شیرین مخصوصا در وعده سحری، اذعان داشت: مصرف غذاهای پرچرب و خیلی شیرین باعث می شود در طول روز عطش و ضعف شما بیشتر شود؛ افراد تنبلی که نمی توانند برای سحری بیدار شوند، سعی کنند حداقل چند دقیقه مانده به اذان صبح یک لیوان شیر به همراه چند عدد خرما بخورند تا حداقل بخشی از انرژی مورد نیازشان تامین شود.

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://dimehnews.ir/?p=93722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.